Sugar Factory: een meedenkende thuisbasis voor externe organisaties

25 januari 2012|Posted in: Nightlife Magazine

Veel clubs organiseren hun eigen feesten, maar er wordt ook regelmatig samen gewerkt met externe organisatoren. In haar nieuwe serie duikt Nightlife Magazine in de huidige ‘party markt’ en het hoe en waarom van partyorganisatoren. In deze eerste aflevering vertelt Myra Driessen, creative director van Sugar Factory, hoe je de lijn binnen je feesten behoudt als je veel werkt met externe organisatoren.

Door: Annelies Waterlander

Een huiskamer waar gedanst kan worden, een plek waar kunst en muziek elkaar raken en een inspiratiebron voor creatievelingen. Dat is waar Sugar Factory voor staat. Creative Director Myra Driessen zorgt ervoor dat het podium zichzelf blijft onderscheiden en geen“verhuurschuur” wordt. Ze werkt daarom nauw samen met de externe partijen die feesten organiseren op haar locatie. Daarmee zorgt ze ervoor dat het Sugar Factory gevoel terugkomt in alle feesten. Dat gevoel is net zoals de locatie niet in één hokje of stroming te plaatsen.

“In de jaren ’80 had je een enorme verzuilingscultuur”, vertelt Driessen. “Klassieke muziek werd gespeeld in het Concertgebouw, popmuziek in de Paradiso, housemuziek was underground en discomuziek werd gedraaid in de disco. Je had maar één plek waar alles samenkwam en dat was de kraakwereld. Toen wij zeven jaar geleden begonnen, waren we ook niet in een hokje te plaatsen. We waren geen disco of theater. Als mens zijnde ben je tenslotte ook niet maar één ding.”

“Als een dj niet te plaatsen is in een bepaalde stroming, dan wordt hij de stroming. Omdat Sugar Factory niet in een hokje te plaatsen valt, worden we daarmee ons eigen hokje. Het Sugar Factory gevoel is samensmelting op het gebied van kunst, muziek en publiek. Ontmoeting vind ik belangrijk. Kernwoorden zouden zijn: crossover en eclectisch met smaak en stijl. We staan voor een bepaalde kwaliteit en voor een bepaalde onderscheiding, maar we staan niet voor maar één sound. We zijn wel heel eclectisch, maar het is niet zo dat wij geen gemeenschappelijke noemer hebben; dat zou zijn de kwaliteit van geluid waarin gezocht wordt naar de grenzen van muziek. Nu wordt die culturele diversiteit gestimuleerd, maar dat was zeven jaar geleden wel anders. In die zin zijn wij een voorloper geweest. ”

Creatieve keten
Het merendeel van de feesten die in Sugar Factory worden georganiseerd zijn coproducties, alleen eenmalige feesten en het vaste feest Helix worden intern georganiseerd. Dat houdt in dat Driessen samenwerkt met externe partijen en die partijen begeleidt bij het organiseren van een evenement. Ze probeert daarmee samen tot een concept te komen wat past bij de ideeën van de organisator en het concept van Sugar Factory.

“We zijn niet een verhuurlocatie waar je aanbelt, en dat wij dan zeggen: ‘ja we hebben plek en dit zijn de voorwaarden’. Sugar Factory moet geen verhuurschuur worden, daarom zorg ik dat organisatoren binding houden met onze locatie. Dat is denk ik ons unique selling point; wij willen organisaties een thuisbasis geven. Toen ik zeven jaar geleden het beleidsplan voor Sugar Factory schreef heb ik het concept coproductie daar in opgenomen. Je kan alles wel zelf doen als organisatie, maar dan kan je niet zo divers werken als wij nu werken.”

Coproducties
Coproducties zijn een belangrijke levensader van Sugar Factory. Organisator Manne van der Zee vervolgt: “De feesten van Wicked Jazz Sounds op zondagavond in Sugar Factory zijn ook een soort coproductie. We doen het met zijn allen. Uiteindelijk heb je als locatie en organisator toch een gemeenschappelijk belang: dat je feestje zo leuk wordt dat er veel mensen op af komen.”

“Wat ik doe bij een coproductie is dat ik samen met de organisator door een stappenplan loop”, legt Driessen uit. “Ik controleer of een organisator over alles heeft nagedacht, zodat je op de dag zelf niet voor verrassingen komt te staan. Maar ik stel ook vragen als: heb je nagedacht wat er zou gebeuren op het moment dat je live performance zou toevoegen? Wordt de flyer gemaakt door een kunstenaar? Ik probeer de organisator uit te dagen; zij hebben een passie en ik geef nog meer inspiratie. En die impulsen maken dat er kunst uit komt, en dat het feest zelf ook weer voor inspiratie zorgt. Dat is de creatieve keten waar ik voor sta.”

Driessen hoort regelmatig dat organisatoren die begeleiding niet bij elke locatie krijgen. Voornamelijk omdat het een tijdrovend proces is. Sugar Factory maakt die investering wel, omdat het bedrijf vindt dat het hun feesten ten goede komt. “Je voelt als publiek als de match tussen de locatie en het feest niet optimaal is. Ik geloof er daarbij in dat als je met elkaar de punten op de i kunt zetten, die punten op de i dan omdraaien in een uitroepteken. Dat is wat de mensen ervaren en dat doe je als locatie en organisator samen.”

Dit artikel is gepubliceerd in Nightlife Magazine (nummer 1, januari/februari 2012).

Leave a Reply


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*