Tijdschrift vol tegeltjeswijsheden

8 april 2011|Posted in: Recensie, Villamedia Magazine

Een tijdschrift beginnen met ruim tachtig smoesjes om het niet te kopen – ‘ik heb al geen tijd om de krant te lezen’ –is een gewaagde keuze. Toch past het bij het nieuwe tijdschrift Ja-maar dat volledig in het teken staat van ‘omdenken’, een theorie die inhoudt dat je van elk probleem een mogelijkheid kan maken. Dat veel tijdschriften ophouden te bestaan is dus geen probleem, maar een kans, schrijft oprichter Berthold Gunster in zijn voorwoord.

Ja-maar is een ‘handleiding’ voor elke pessimist die optimist wil worden. Het blad staat vol creatieve oplossingen, succesverhalen van ‘omdenkers’ en wijsheden die niet zouden misstaan op een tegeltje. Het artikel over de Noord/Zuidlijn, ook wel Nooit/Zuidlijn genoemd, is daar het ultieme voorbeeld van. ‘Een mislukt project? We dachten van niet. Wat de Sagrada Familia is voor Barcelona, kan deze metrolijn zijn voor Amsterdam.’

Als het blad positief wordt ontvangen zal het wellicht een vervolg krijgen. Of een volgend tijdschrift nog veel kan toevoegen is de vraag, maar – om in de theorie van de makers te spreken – dat is een mogelijkheid en geen probleem.

Ja-maar verschijnt voorlopig eenmalig voor € 5,95.

Leave a Reply


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*